luni, 1 noiembrie 2010

Clasa a V-a. Dragostea faţă de aproapele - Pilda samarineanului milostiv

Pilda Samarineanului Milostiv
(Lc. 10, 30-37)

     Legea Noului Testament se mai numeşte şi Legea Iubirii pentru că Mântuitorul a aşezat în centrul învăţăturii Sale datoria de a iubi pe Dumnezeu din tot sufletul, din tot cugetul şi cu toată fiinţa noastră, iar pe apropele nostru a-1 iubi ca pe noi înşine.
Pentru a înţelelege cine este aproapele despre care Dumnezeu vorbeşte în Lege, Iisus a spus următoarea pildă:  



30
Iar Iisus, răspunzând, a zis: „Un om cobora de la Ierusalim la Ierihon şi a căzut între tâlhari care, după ce l-au dezbrăcat şi l-au rănit, au plecat, lăsându-l aproape mort.
Iar din întâmplare un preot cobora pe calea aceea, şi văzându-l, a trecut pe-alături.
32
Tot aşa şi un levit, ajungând în locul acela şi văzând, a trecut pe-alături.
33
Iar un samarinean care mergea pe cale a venit la el şi, văzându-l, i s'a făcut milă;
34
şi apropiindu-se, i-a legat rănile, turnând pe ele untdelemn şi vin; şi punându-l pe dobitocul său, l-a dus la un han şi i-a purtat de grijă.
35
Şi a doua zi, scoţând doi dinari, i-a dat hangiului şi i-a zis: Ai grijă de el; şi ceea ce vei mai cheltui ţi-i voi da eu când mă voi întoarce.
36
Care din aceştia trei ţi se pare că a fost aproapele celui căzut între tâlhari?“
37
Iar el a zis: „Cel care şi-a făcut milă cu el“. Iisus i-a zis: „Mergi şi fă şi tu asemenea!“



Înţelesul pildei este adânc. Omul căzut între tâlhari, rănit şi prădat, îi simbolizează pe primii oameni care, înşelaţi de diavol, au fost prădaţi de binecuvântarea lui Dumnezeu şi de fericirea raiului.
Preotul şi levitul simbolizează Legea Vechiului Testament şi pe slujitorii ei care n-au reuşit să-i vindece pe oameni de urmările păcatului strămoşesc şi să le deschidă din nou porţile raiului. De aceea, a fost nevoie ca Fiul lui Dumnezeu să se întrupeze, să vină între oameni, ca un samarinean smerit şi dispreţuit, căci samarinenii erau consideraţi în vremea aceea păcătoşi şi necuraţi.
El, samarineanul cel milostiv, vindecă pe om de rănile păcatului, ungându-le cu untdelemndarurile Duhului Sfânt primite după Botez prin Taina Mirungeriişi vinsângele vărsat de Iisus pe Cruce pentru vindecarea şi mântuirea omului, prezent în Taina Sfintei Împărtăşanii. Iar casa de oaspeţi este Biserica unde păcătoşii primesc iertare şi vindecare, gazda fiind preoţii Noului Testament.
Dincolo de aceste simboluri se află însă mesajul limpede al datoriei pe care o avem, de a ne iubi aproapele. Cine e aproapele nostru? Nu doar părinţii, fraţii sau rudele, ci toţi creştinii, toţi oamenii, căci toţi suntem fii ai aceluiaşi Tată ceresc. Ajutându-ne aproapele, nu facem decât să împlinim Legea. Şi arătând, prin fapte bune, iubirea faţă de aproapele, lucrăm pentru mântuirea noastră.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu