Sfânta Taină a Împărtăşaniei este cea mai importantă dintre Sfintele Taine pentru că, dacă prin celelalte creştinul primeşte harul divin, prin această taină el primeşte pe Însuşi Izvorul harului, pe Iisus Hristos, în mod real.
Definiţie: Aşadar, Împărtăşania este taina în care, sub chipul pâinii şi al vinului, se împărtăşeşte credincioşilor Însuşi Trupul şi Sângele lui Hristos, spre iertarea păcatelor şi spre viaţa de veci.
Taina a fost Întemeiată de Mântuitorul Hristos la Cina cea de Taină, când, "luând pâine şi binecuvântând, a frânt şi, dând ucenicilor, a zis: Luaţi, mâncaţi, acesta este trupul Meu. Şi luând paharul şi mulţumind, le-a dat, zicând: Beţi dintru acesta toţi, că acesta este Sângele Meu, al Legii celei noi, care pentru mulţi se varsă spre iertarea păcatelof' (Mt.26, 26-28). Apoi le-a poruncit să săvârşească această Taină după ce EI nu va mai fi Între ei: "Aceasta să faceti Întru pomenirea Mea" (Lc.22, 19).
Săvârşitorul: Împărtăşania are loc la Sfânta Liturghie şi poate fi săvârşită numai de preot sau episcop, ca urmaşi direcţi ai Sfinţilor Apostoli.
Primitorii sunt membrii Bisericii care s-au pregătit, au trecut prin Taina Spovedaniei şi au primit dezlegare de la duhovnic. Deci nu pot primi Sfânta Împărtăşanie necreştinii sau creştinii neortodocşi, pentru că primirea Împărtăşaniei este condiţionată de mărturisirea credintei propovăduită de Biserica Ortodoxă.
Sfânta Împărtăşanie este cea mai mare dovadă a iubirii lui Dumnezeu fată de noi, căci după ce Dumnezeu S-a smerit şi S-a întrupat, ni Se' dă prin această taină spre mâncare şi băutură, ca să rămânem astfel mereu uniţi cu EI, pentru sfinţirea şi îndumnezeirea noastră.
Biserica recomandă credincioşilor ei împărtăşirea frecventă, cel puţin în cele patru posturi din an, în preajma unei călătorii mai îndelungate sau la vreme de suferinţă şi boală.
Efectele împărtăşirii sunt: unirea reală cu Hristos, curăţirea de păcate şi progres în viaţa duhovnicească, precum şi făgăduinţa Învierii şi a vieţii veşnice. Pentru cei ce se împărtăşesc însă cu nevrednicie, efectul este osânda veşnică: "Căci cel ce mănâncă şi bea cu nevrednicie, osândă îşi mănâncă şi bea, nesocotind trupul Domnului" (1 Cor.11, 29).
Prefacerea pâinii şi a vinului în Trupul şi Sângele lui Hristos la orice Sfântă Liturghie este un mister de nepătruns pentru mintea noastră.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu