După cum rostim în rugăciunea de la sfârşitul orei, Maica Domnului e „mai cinstită decât heruvimii şi mai mărită, fără de asemănare decât serafimii”. Cinstea pe care o dă Biserica Maicii Domnului se numeşte supravenerare, preacinstire sau supracinstire. Sfintei Fecioare i se dă o astfel de preacinstire deoarece s-a îvrednicit să fie aleasă de Dumnezeu a fi Maica Fiului Său, care a luat trup omenesc îtr-însa pentru a ne mântui.
Temeiurile preacistirii Maicii Domnului
a. E persoana profeţită de Dumnezeu prin care va veni în lume Mântuitorul: “ Duşmănie voi pune între tine şi între femeie, între seminţia ta şi seminţia ei; Aceasta îţi va zdrobi capul, iar tu îi vei înţepa călcâiul”. (Fac. 3,15). Precum păcaul a venit prin Eva, mântuirea avea să răsară din Eva cea nouă, Fecioara Maria. La rândul său, profetul Isaia profeţeşte că Mântuitorul lumii se va naşte din Fecioară: „Iată, Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu şi vor chema numele lui Emanuel” (Isaia 7, 14).
b. I-au dat cinstire deosebită:
· Îngerul Gavriil: “ Bucură-te, ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată eşti tu între femei! ” (Lc. 1, 28)
· Elisabeta, mama Sfântului Ioan: “ Binecuvântată eşti tu între femei şi binecuvântat este rodul pântecelui tău. ” (Lc. 1, 42)
· Oameni simpli din mulţime, ascultând pe Hristos şi văzând minunile Sale rostesc: “ Fericit este pântecele care Te-a purtat şi pieptul la care ai supt! ”. (Lc. 11, 27)
· Însăşi Sfânta Fecioară prevesteşte situaţia ei excepţională între celelalte femei şi veneraţia universală de care urma să se bucure: “Măreşte, suflete al meu, pe Domnul … că a căutat spre smerenia roabei Sale , că, iată, de acum mă vor ferici toate neamurile. Că mi-a făcut mie mărire Cel Puternic şi sfânt ( este ) numele Lui … ” ( Lc. 1, 46-49 )
· Fiul Său, Hristos Mântuitorul: prin ascultarea şi supunerea faţă de Fecioara Maria (In. 2, 3-10 – minunea din Cana Galileii); iar când era pe cruce, a dat-o în grija ucenicului Său iubit, Ioan (In. 19, 26-27).
· Însuşi numele, Maria, în limba ebraică vine de la cuvântul Miriam şi se traduce ca doamnă, cea plăcută, alteţă, împărăteasă; ea a fost într-adevăr o femeie aleasă, distinsă, precum a văzut-o profetic şi proorocul David, „aleasa Domnului” şi „regina” care stă de’a dreapta îmbrăcată în haină aurită.
· Naşterea mai presus de fire a Mântuitorului a păstrat neatinse peceţile fecioriei, Maica Domnului rămânând fecioară şi după naştere (la fel cum lumina trece prin sticlă, fără a lăsa urme).
· Din cele mai vechi timpuri, recunoscând importanţa Maicii Domnului în istoria mântuirii, Biserica o preamăreşte închinându-i rugăciuni, imne, diferite numiri; la toate rugăciunile şi slujbele i se pomeneşte numele şi i se adresează cereri.
· Numirile date Maicii Domnului: Preasfântă, Preacurată Fecioară Maria, Preabinecuvântată, Pururea Fecioară Maria, Slăvită Stăpână.
· Biserica i-a închinat 4 sărbători mari:
a. Naşterea Maicii Domnului – 8 septembrie H1]
Intrarea în biserică a Maicii Domnului [H2]– 21 noiembrie
Intrarea în biserică a Maicii Domnului [H2]– 21 noiembrie
· Deasemenea în calendarul nostru mai apar şi sărbători mici închinate Maicii Domnului:
b. Zămislirea Sfintei Fecioare – 9 decembrie;
c. Soborul Maicii Domnului – 26 decembrie;
d. Izvorul Tămăduirii;
e. Punerea în raclă a veşmântului Născătoarei de Dumnezeu – 2 iulie .
· Modalităţi de cinstire a Maicii Domnului:
a. Sărbători în cinstea Maicii Domnului;
b. Imne, stihuri , stihuri sau axioane ;
c. Rugăciuni de mulţumire şi de cerere (în timpul Sfintei Liturghii, a cultului public şi particular);
d. Nu există slujbă bisericească în care să nu existe rugăciuni sau cântări în cinstea Maicii Domnului .
e. Slujbe speciale în cinstea şi spre lauda sa (“Acatistul Bunei Vestiri”,“ Acatistul Maicii Domnului ”, “ Acatis- tul Sfântului Acoperământ al Maicii Domnului”, “Paraclisul Maicii Domnului”);
f. Postul Sfintei Marii (1-14 august);
Deosebiri Interconfesionale:
· Biserica Romano Catolică a exagerat cultul Maicii Domnului, dezvoltând aşa-numita doctrină a mariologiei care exagerează şi amplifică rolul Fecioarei Maria în istoria mântuirii; se afirmă că Fecioara Maria nu ar fi avut păcatul strămoşesc, însă nu există nicio dodă în acest sens. Biserica Ortodoxă afirmă că Maica Domnului s-a născut cu păcatul strămoşesc însă acesta a fost şters în momentul zămislirii, a concepţiei Mântuitorului.
Biserica Reformată, deşi o numeşte Fecioara cea mai lăudată, fericita cea mai vrednica... susţine că nici Fecioarei Maria, precum nici sfinţilor nu li se cuvine
vreun cult.
[H1]Existenţa ei trebuie pus între Sinodul III ecumenic de la Efes (431) şi Sinodul IV ecumenic de la Calcedon ( 451 )
[H3]Sărbătoarea Bunei Vestiri datează din secolul al IV-lea.
Este cea mai de timpuri confirmată în document, dintre sărbătorile Maicii Domnului .
[H4]Generalizarea sărbătorii în Răsărit se datoreşte împăratului bizantin Mauriciu, care în sec VI a rezidit Biserica Maicii Domnului din Ghetsimani şi care a fixat definitiv şi data sărbătoririi .
Sarbatoarea este precedată de o perioadă de post de doua saptamani.
(1-14 august).
[H5]Sărbătoare este în amintirea unei minuni întâmplate în biserica Maicii Domnului din cartierul Vlahernelor din Constantinopol, pe timpul împăratului Leon Înţeleptul ( 886-911 ), când Sfânta Fecioară s-a arătat, în toată mărirea ei cerească, Sfântului Andrei cel Nebun pentru Hristos, ca ocrotitoare şi mijlocitoare a creştinilor .
.
RăspundețiȘtergere