Ortodoxia învaţă că viaţa este un dar de la Dumnezeu, ca urmare a iubirii Sale. De aceea, viaţa umană trebuie preţuită, conservată şi ocrotită, ca expresia cea mai sublimă a activităţii creatoare a lui Dumnezeu, Care ne-a dat viaţă nu doar pentru o existenţă biologică, ci pentru veşnicie. Dumnezeu este singurul Care hotărăşte totul în ce priveşte viaţa fiecăruia. De aceea, noi trebuie să respectăm viaţa semenului ca pe propria noastră viaţă. Insă, mai mult decât asta, fiecare din noi avem datoria de a evita tot ceea ce ne-ar putea primejdui sau distruge propria noastră viaţă.
Păcatele împotriva vieţii sunt multe, începând cu violenţa şi terminând cu eutanasia sau suicidul.
Pentru că tinerii sunt cei mai expuşi acestor factori de degradare a demnităţii umane, este foarte important ca ei să nu cadă pradă acestor tentaţii, pentru a nu-şi risipi viaţa.
Violenţa poate fi verbală, adică ţipete, înjurături, sau fizică, prin bătăi, lovituri cauzatoare de răni sau chiar de moarte, fiind generată de cele mai multe ori de mânie necontrolabilă. De aceea, Sfânta Scriptură ne îndeamnă la o viaţă liniştită: Fericiţi cei blânzi că aceia vor moşteni pământul (Mt. 5, 5). Violenţa are efecte grave atât asupra trupului, dar şi asupra psihicului tânărului, acesta putându-şi pierde încet stima de sine sau poate prezenta tulburări de integrare socială.
În faţa violenţei, tinerii au mai multe posibilităţi: fuga, apelarea la autorităţi, ajutorul străin, dar şi propriile puteri. Un aspect important este încercarea de a evita motivul violenţei, printr-un comportament controlat şi stăpânire de sine.
Sinuciderea, una dintre cele mai mari plăgi ale societăţii, se defineşte prin curmarea conştientă şi voluntară, directă şi arbitrară a propriei vieţi. în afară de nebunie, deznădejdea este cea care duce la sinucidere. Ea înseamnă pierderea încrederii în bunătatea şi milostivirea lui Dumnezeu, cauzele fiind necredinţa, mândria, frica şi mai ales lipsa unui duhovnic bun.
Dacă alte păcate lasă posibilitatea pocăinţei, sinuciderea desfiinţează pentru totdeauna o astfel de posibilitate, cel ce apelează la ea aruncându-se definitiv în suferinţa veşnică.
Sfânta Scriptură ne oferă exemple care îndeamnă împotriva sinuciderii! Şi deşteptându-se temnicerul şi văzând deschise uşile temniţei, scoţând sabia, voia să se omoare, socotind că cei închişi au fugit Iar Pavel a strigat cu glas mare, zicând: Să nu-ţifaci nici un rău, că toţi suntem aici (Fapte 16, 27-28); Oricine urăşte pe fratele său este ucigaş de oameni şi ştiţi că orice ucigaş de oameni nu are viaţă veşnică, dăinuitoare în El (I In. 3, 15); Să nu ucizi! (leş. 20, 13).
Biserica condamnă deci sinuciderea pentru că este crimă împotriva omului, a societăţii şi a lui Dumnezeu, Care ne-a dăruit viaţa. împotriva păcatului deznădejdii şi a gândului sinuciderii, Biserica propune rugăciunea stăruitoare, spovedania şi împărtăşirea cu Sfintele Taine.
Un alt mare păcat este eutanasia, adică metoda de provocare rapidă şi fără durere a unei morţi imediate, pentru bolnavii incurabili, cu scopul de a le curma suferinţa.
Potrivit creştinismului, viaţa este un dar al lui Dumnezeu. Existenţa şi libertatea omului se leagă în primul rând de Dumnezeu, apoi de părinţii săi şi de mediul înconjurător. Hotărârea de a muri nu ne aparţine, deci, nouă, ci Domnului, Care are absolută suveranitate asupra vieţii noastre.
Intervenţia cu brutalitate în încetarea vieţii celui suferind, având ca pretext mila sau compătimirea lui, are la bază o înţelegere strict pământească a vieţii umane, fiind deci imorală. Mântuitorul Hristos ne-a învăţat că nici cele mai grele suferinţe nu îndreptăţesc distrugerea vieţii, căci orice clipă a ei, chiar dacă pare fără sens, preţuieşte foarte mult, sub aspectul moral, pentru viaţa de dincolo, putând prilejui creştinului aflat în suferinţă căinţă pentru păcatele sale.
Dacă cei ce administrează eutanasia sunt ucigaşi, cei ce-şi dau acordul de a fi eutanasiaţi, dacă sunt în deplinătatea facultăţilor mintale, sunt sinucigaşi.
Această concepţie este o pervertire a sensului suferinţei. Pierzând sensul transcendent al fiinţei umane, omul modern nu mai este capabil să recunoască valoarea inviolabilă a propriei vieţi, ajungând astfel în situaţia de a propune eliberarea de viaţă ca şi cum ea ar fi un simplu obiect. Adevăratul creştin trebuie să înţeleagă că suferinţa poate duce la smerenie, la pocăinţă, la curăţare de patimi, adică la luarea crucii şi urmarea lui Hristos, către propria suferinţă şi moarte.
În cazul bolilor incurabile, Biserica recomandă folosirea tuturor mijloacelor în vederea uşurării durerii provocate de boală: administrarea Sfintelor Taine, consiliere duhovnicească, rugăciune, tratament medical etc.
Demnitatea omului constă în faptul că el este coroana creaţiei, chipul lui Dumnezeu (Fac. 1, 26). Potrivit acestei demnităţi, omul este dator să lupte împotriva patimilor din el, care nu fac altceva decât să degradeze această demnitate.
Din nefericire, ispitele vieţii pun în faţa tinerilor posibilitatea desfrânării, a dezmăţului, a laxismului, a delăsării. Faţă în faţă cu aceste realităţi, tinerii trebuie să ia atitudine, necedând în faţa plăcerilor pătimaşe, pentru că riscă astfel să devină robii acestora, ruinându-şi atât sănătatea fizică cât şi pe cea şi psihică şi nimicind astfel chipul lui Dumnezeu din fiecare dintre ei.
Dar demnitatea umană este astăzi atacată şi de nenumărate practici făcute în numele ştiinţei, ca de exemplu donarea sau ingineria genetică, ce au scopul de a manipula viaţa umană, şi care nu sunt numai imorale, dar şi de-a dreptul antihristice. Clonarea ar anula individualitatea şi specificul persoanei umane, iar ingineria genetică transformă embrionul uman într-un simplu material folosit la diferite experimente.
Tânărul poate şi trebuie să fie atent la toate aceste plăgi ale societăţii, luptând împotriva lor prin rugăciune, sfaturile prietenilor şi mai ales ale duhovnicului, dar şi prin propriile sale puteri şi convingeri.
Cred ca mai mult decat sa spunem "ortodoxia", ar fi mai drept de spus "Hristos", pentru ca El ne invata, nu cultul ortodox.
RăspundețiȘtergereDar, trecand peste asta, as avea o intrebare.
toate aceste principii sunt f bune, desi sunt prezentate la modul general, deoarece chiar si o mica minciuna, nemarturisita, ne duce in iad. Dar, totusi, de ce in mare parte tinerii nu respecta? Si, tinerii ortodocsi practica defraul, preacurvind, imbuibarea, betiile, dezmatul? Unde e integritatea si asemanarea cu Hristos in purtare? Daca tot ne numim crestini si daca avem impresia ca in iad merg doar criminalii sinucigasii samd.. Toti suntem pacatosi, si orice mic pacat nemarturisit dintr-o inima curata ne desparte pe El. in final, daca aici nu L-am dorit, de ce ne-ar trebui dincolo?
Nu vad de ce s-ar abtine de la "desfrau, preacurvie, imbuibare si betie". In definitiv aceste lucruri ne fac destul de mare placere, altfel n-ar interesa pe nimeni. Si pe urma poti sa mergi sa te spovedesti si se iarta totul, nu mai ai pacate.
Ștergere@salahhe - Iată motivul pentru care trebuie să se ferească omul de păcatul desfrânării: " 15.Au nu ştiţi că trupurile voastre sunt mădularele lui Hristos? Luând deci mădularele lui Hristos le voi face mădularele unei desfrânate? Nicidecum!
Ștergere16.Sau nu ştiţi că cel ce se alipeşte de desfrânată este un singur trup cu ea? "Căci vor fi - zice Scriptura - cei doi un singur trup".
17.Iar cel ce se alipeşte de Domnul este un duh cu El.
18.Fugiţi de desfrânare! Orice păcat pe care-l va săvârşi omul este în afară de trup. Cine se dedă însă desfrânării păcătuieşte în însuşi trupul său.
19.Sau nu ştiţi că trupul vostru este templu al Duhului Sfânt care este în voi, pe care-L aveţi de la Dumnezeu şi că voi nu sunteţi ai voştri?
20.Căci aţi fost cumpăraţi cu preţ! Slăviţi, dar, pe Dumnezeu în trupul vostru şi în duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu."(1 Corinteni 6,15-20)
Din nefericire, creștinul cade în păcate mari pentru că fie-și gasește prieteni nepotriviți, pătimași, fie crede greșit că e nemuritor și că nu va da seamă nimănui de faptele lui. Însă iată cum stau lucrurile cu sufletul omului după ce iese din trup: https://www.crestinortodox.ro/carti-ortodoxe/ne-vorbeste-parintele-cleopa-vol-2/drumul-sufletului-dupa-moarte-81200.html
„Adevărata filosofie este gândul la moarte, care te ajută să nu păcătuieşti şi să nu te lipeşti de lumea aceasta”, spune Sfântul Vasile cel Mare.
@Gabriela - Ce este Ortodoxia dacă nu Biserica Ortodoxă? Ea a pastrat Sfânta Tradiție vie prin succesiunea apostolică - hirotonisirea membrilor clerului bisericesc care păstrează Preoția harică a lui Hristos, deosebită de preoția generală, împărătească(a creștinului obișnuit) în virtutea căreia episcopii și preoții săvârșesc Sfânta Liturghie, Sfintele Taine(cele Șapte Sfinte Taine - a Botezului, a Mirungerii, a Euharistiei sau Împărtășaniei, a Spovedaniei sau Mărturisirii, a Nunții sau Cununiei, a Maslului și a Preoției sau Hirotoniei). Ea, Biserica Ortodoxă este păstrătoarea și transmițătoarea credinței autentice, vii și lucrătoare, neschimbate, de-a lungul veacurilor, și prin asta face ca Evanghelia lui Hristos să ajungă la noi curată, neamestecată cu învățături străine duhului apostolic sau erezii, cum se mai numesc invățăturile greșite de credință.
ȘtergereBiserica Creștină Ortodoxă preacinstește pe Fecioara Maria, Maica Domnului, cinstește pe Sfinți, Sfintele Icoane, sfintele moaște(trupuri ale Sfinților pline de Duhul Sfânt, având darul facerii de minuni, vindecării de boli și alungării duhurilor necurate, darul nestricăciunii și al izvorârii de mir frumos mirositor, vindecător).
La Sfântul Mormânt, la altarul Bisericii Ortodoxe, în fiecare an vine Sfânta Lumină care timp de câteva minute nu arde precum flacăra focului, ci ca o lumină minunată în mănunchiurile de treizeci și trei de lumânări purtate de credincioși. Pentru asta își trec lumina aceea pe fețe și se minunează că nu iau foc ziarele pe care le pun în ea. E Lumină, martora Învierii lui Hristos peste veacuri.
Iată ce este Biserica Ortodoxă! Cum am putea să despărțim dreapta Învățătură primită de la Mântuitorul Hristos de Biserica Ortodoxă? Nu se poate. Biserica Ortodoxă presupune dreapta învățătură de credință și dreapta învățătură presupune existența Bisericii Ortodoxe care o transmite până azi și-n veacul veacului. Mai mult, Hristos este Capul Bisericii, iar Aceasta este Trupul tainic al lui Hristos.
Așadar Hristos, Capul Bisericii, ne învață, pentru ca să ne mântuim sufletele. Pentru asta Și-a dat viața pe Cruce(Semnul Fiului Omului).
trezeste'te tu xti08, pana nu va fi prea tarziu:)
RăspundețiȘtergereCum poate omenirea sa sustina astfel de aberatii..? Incredibil dar adevarat...
RăspundețiȘtergereSucces spre mantuirea vesnica dragilor!;))
@Unknown - Aberația ar consta cu adevărat în necunoașterea Aceluia care ne-a creat și ne poată de grijă, dincolo de dictonul latin "Nosce te ipsum"("Cunoaște-te pe tine însuți!". Și cum ai putea să te cunoști pe tine însuți fără să-L afli pe Hristos Cel ce Și-a dat viața pe Cruce pentru om și pentru mântuirea lui, pe Cel ce te-a zidit?
ȘtergereNu poți nega sau combate cum o numesc unii,"nebunia" Sfinților Apostoli de a vesti oamenilor ÎNVIEREA FIULUI LUI DUMNEZEU și de a muri facând asta. Cine dintre oameni poate face asta în afară de Mucenici, Martiri și Apostoli? Numai cei convinși de această realitate. Vă pierdeți prețiosul timp pentru a trăi în ignoranță numai pentru a combate realitatea Învierii lui Hristos, a existenței Bisericii, a Sfintelor Taine, a Maicii Domnului și a Sfinților, însă vă complaceți în măsurarea timpului de la Nașterea lui Hristos și în sărbătorirea anilor vieții proprii, uitând de mântuire, de curăția vieții, de fapte bune, de simpla omenie care ar trebui să caracterizeze ființa umană.
Dacă nu vă pasă de Hristos, de ce mai comentați? Sau vă deranjează și n-ați vrea să existe? Dar ce să vezi? Există.
Cum să nu existe Cel care a creat lumea? "8.Înţelegeţi, dar, cei neînţelepţi din popor, şi cei nebuni, înţelepţiţi-vă odată!
9.Cel ce a sădit urechea, oare, nu aude? Cel ce a zidit ochiul, oare, nu priveşte?" (Psalmul 93).
“Dacă cred că există Dumnezeu si El nu există, n-am pierdut nimic. Dar dacă nu cred că există si El există cu adevărat, atunci am pierdut totul.” – Blaise Pascal
Sfântul Ciprian, Episcopul Cartaginei, spune foarte clar : “În afara Bisericii nu există mântuire “.
Sfântul Ioan Gură de Aur, marele Părinte al Bisericii noastre, acest luminător a spus cuiva care prigonea Biserica și o disprețuia: "Nu te îndepărta de Biserică, pentru că nu există nimic mai puternic. Nădejdea ta, mântuirea ta,scăparea ta sunt Biserica. Este mai înaltă decât cerul și mai întinsă decât pământul" (Sfântul Ioan Hrisostom, Către Evtropie, care s-a despărțit de Biserică , 6, PG 52, 402).
Pace și mântuire!